Scarsdale/NY, USA, St. James the Less Episcopal
IV/65, elektr./elektr., 2017
I. POSITIVE |
C-c4 |
Principal | 8' |
Flûte à cheminée | 8' |
Salicional | 8' |
Prestant | 4' |
Flûte à bec | 4' |
Nasard | 2 2/3' |
Doublette | 2' |
Tierce | 1 3/5' |
Plein jeu III | 1' |
Clarinette | 8' |
Tremolo | |
Festival Trumpet (Ant) | 8' |
II. GREAT |
C-c4 |
Principal | 16' |
Diapason | 8' |
Principal (ext) | 8' |
Flûte harmonique | 8' |
Gedackt | 8' |
Principal (ext) | 4' |
Octave | 4' |
Nachthorn | 4' |
Quinte | 2 2/3' |
Superoctave | 2' |
Mixtur IV | 1 1/3' |
Trompete | 16' |
Trompete | 8' |
Festival Trumpet (Ant) | 8' |
III. SWELL |
C-c4 |
Bourdon | 16' |
Diapason | 8' |
Bourdon | 8' |
Gambe | 8' |
Voix céleste | 8' |
Flûte octaviante | 4' |
Octavin | 2' |
Mixture IV | 2 2/3' |
Basson | 16' |
Trompette harmonique | 8' |
Hautbois | 8' |
Clairon | 4' |
Tremolo | |
Festival Trumpet (Ant) | 8' |
IV. ANTIPHONAL GREAT |
C-c4 |
Bourdon | 16' |
Open Diapason | 8' |
Octave | 4' |
Flute | 4' |
Fifteenth | 2' |
IV. ANTIPHONAL SWELL |
C-c4 |
Open Flute | 8' |
Stopped Diapason | 8' |
Octave | 4' |
Oboe | 8' |
Tremolo | |
Festival Trumpet | 8' |
PEDAL |
C-g1 |
Bourdon | 32' |
Contrabass | 16' |
Principal (Gt) | 16' |
Subbass | 16' |
Bourdon (Sw) | 16' |
Octavbass | 8' |
Bassflöte | 8' |
Salicional (Pos) | 8' |
Bourdon (Sw) | 8' |
Superoctave | 4' |
37 67/105' * | (32') |
Posaune | 16' |
Trompete | 8' |
Festival Trumpet (Ant) | 8' |
KOPPELN/COUPLERS |
|
Inter-Manual: | |
I – II | |
III – II | |
III – I | |
I – P | |
II – P | |
III – P | |
III – P Octave | |
Ant Gt – I | |
Ant Gt – II | |
Ant Gt – P | |
Ant Sw – I | |
Ant Sw – II | |
Ant Sw – III | |
Ant Sw – P | |
Intra-Manual: | |
Pos Octave | |
Pos Suboctave | |
Pos Unison off | |
Sw Octave | |
Sw Suboctave | |
Sw Unison off | |
Ant Gt Octave | |
Ant Gt Suboctave | |
Ant Gt Unison off | |
Ant Sw Octave | |
Ant Sw Suboctave | |
Ant Sw Unison off |
* Das Register soll nach süddeutsch-frühromantischer Tradition den 32'-Bereich der Orgel akustisch ergänzen, da für einen "echten" 32' kein Platz zur Verfügung steht. Es setzt sich zusammen aus 16' (Grundton=Oktave), 10 2/3' (Quinte), 6 2/5' (Terz) und 4 4/7' (Septime), die zusammen als Interferenzton den 32' ergeben. Mit dem Organisten waren wir auf der Suche nach einem Namen, der zwar nicht ein echtes 32'-Register vortäuschen sollte, aber auch nicht so prosaisch ist, wie das im Englisch-sprachigen Raum gebräuchliche "Resultant". Aus einer Laune heraus haben wir einfach die Brüche der Fußtonlagen der Einzelchöre addiert. Und das ergibt 7904/210 oder gekürzt eben 37 67/105. Dieser spontane Einfall hat dann seinen Weg auf den Registerknopf gefunden.
* The stop is meant to support the 32' basis of the organ acoustically as there is no space available for a real 32' stop. The stop comprises four ranks at 16' (base), 10 2/3' (third), 6 2/5' (fifth) and 4 4/7' (seventh) pitches which together create the resultant frequency of the 32'. Together with the organist, we were looking for a name for this stop which is less prosaic that the usual 'Resultant'. Following a sudden inspriation, we just added the fractions of the four pitches. The result is 7904/210, or – cancelled down – 37 67/105. And this cryptic figure found its way onto the stop face.